Vážená paní, vážený pane,
obracím se na Vás o pomoc ohledně předčasného ukončení výcviku v Autoškole NOBE - Česká republika s.r.o.. Dne 14.07. 2025 jsem se přihlásil pomocí online formuláře do výcviku na získání řidičského oprávnění skupiny B, jednalo se o výcvik, který autoškola inzeruje jako 55 denní. Cenu za autoškolu ve výši 24 800,- Kč jsem uhradil 17.07.2025. Do výcviku jsem byl přijat 25.07.2025, kde mi bylo sděleno, že 55 denní lhůta se vztahuje pouze na jízdy a že k jízdám budu připuštěn po absolvování alespoň hodiny teoretického výcviku a úspěšném složení online přístupových testů. Podmínky jsem splnil 10. 8. 2025 a požádal o přidělení učitele jízd, ten mi byl přidělen 26.8. 2025.
Informace o učiteli mi byla předána mailem, kde bylo mj. uvedeno „Kontaktujte svého lektora a domluvte si jízdu dle vašich potřeb“. Ještě týž den mi přišla informace mailem od přiděleného lektora o tom, jak bude výcvik probíhat, že k jízdám je nutné se nahlásit prostřednictvím kalendáře v aplikaci Moje autoškola a že nové termíny na následující týden jsou zadávány vždy v předešlou středu mezi 20 a 23 hodinou.
Ve čtvrtek 28.8. 2025 jsem se přihlásil do aplikace, abych si zarezervoval jízdy v následujícím týdnu 1.9. – 7.9.2025. Bohužel v kalendáři nebyl již žádný volný termín. Obrátil jsem se tedy na brněnskou kancelář, kde mi bylo doporučeno kontaktovat pomocí SMS zprávy přímo lektora, že dohoda bude určitě možná, jak v poskytnutí termínu 1. jízdy, tak v možnosti následného dlouhodobějšího plánování jízd. Bohužel lektor mi odpověděl, že nic takového možné není a ať sleduji každou středu večer objednávkový systém na stránkách autoškoly. Následující středu 3.9. 2025 jsem od 20:00 pravidelně po cca 5 minutách kontroloval kalendář, že se zkusím přihlásit na jízdy v týdnu 8.9. – 14.9. 2025. Termíny jízd byly lektorem nakonec zadány cca ve 22:50 hod., přičemž mě vyhovující odpolední hodiny již byly zadány jako rezervované.
Ohledně stavu přihlašování na jízdy jsem psal i na email manazerucitelu@nobe.cz (adresa uvedena v bodě 1.3.1 obchodních podmínek autoškoly NOBE), ve kterém jsem autoškolu informoval, že tento systém negarantuje smluvně dohodnuté 2 lekce jízd týdně. A to jednak z důvodu, že dochází k převisu žadatelů nad poskytnutými hodinami a dále z důvodu, že na studenta mohou zbýt volné hodiny pouze v době, kterých se nemůže pro jiné osobní povinnosti zúčastnit (lékař, pracovní směny apod.). V případě, že by student věděl více týdnů dopředu, jaké termíny má vyhrazené na jízdy, bylo by mu umožněno lépe si naplánovat i jiné osobní záležitosti. Systém vychází z potřeb lektora a nezohledňuje potřeby studenta. Na můj email autoškola nereagovala, proto jsem se rozhodl přestoupit na jinou autoškolu. V autoškole NOBE jsem absolvoval pouze teoretickou výuku, žádná z 28 garantovaných hodin praktických jízd nebyla uskutečněna. Dne 4.9.2025 jsem informoval asistenta pobočky NOBE Brno, že jsem se z důvodu mě nevyhovujícího systému rezervování jízd rozhodl přestoupit na jinou autoškolu. Asistent mi 8. 9. 2025 předal veškeré potřebné dokumenty a sdělil, že o mém ukončení bude informovat vedení autoškoly, které následně vystaví vyúčtování a vrátí poměrnou částku z uhrazených peněz autoškole, s tím že přesný proces výpočtu a vracení peněz nezná. Dne 10. 9. 2025 mi ze strany autoškoly přišla odpověď, že můj nárok na vrácení části kurzovného zaniká s následujícím odůvodněním: „V souladu s obchodními podmínkami, které jste při objednávce odsouhlasil, je možné od smlouvy jednostranně odstoupit pouze do 14 dnů od jejího uzavření. Po uplynutí této zákonné lhůty již odstoupení možné není, a to bez ohledu na důvod.“ Žádné vyúčtování mi nebylo poskytnuto.
Na Vašich stránkách https://www.autoskolsky-ombudsman.cz/prechod-do-jine-autoskoly.html mj. uvádíte, že při požadavku na přechod do jiné autoškoly Vám autoškola:
• vystaví tzv. převodku, která obsahuje počty doposud absolvovaných hodin výuky a výcviku
• vrátí původní přihlášku do autoškoly včetně lékařské posudku
• vrátí poměrnou část uhrazených peněz za výcvik
Chtěl bych se zeptat, zda na vrácení poměrné částky uhrazené za výcvik existuje právní nárok, nebo se jedná „jen“ o neetické chování ze strany autoškoly? A jaký způsob obrany před tímto jednáním doporučujete, případně, zda bylo již vydáno nějaké soudní rozhodnutí v obdobném případu?
S pozdravem
Jan Beránek
Reakce
Vážený tazateli,
k Vašim dvěma otázkám Vám odpovídáme následovně:
Otázka 1:
„Chtěl bych se zeptat, zda na vrácení poměrné částky uhrazené za výcvik existuje právní nárok, nebo se jedná „jen“ o neetické chování ze strany autoškoly?“
Do této autoškoly jste se zjevně přihlásil přes internet tzv. „prostředky komunikace na dálku“. Na začátku jste musel odsouhlasit Obchodní podmínky. Ty jsou sice poněkud zdlouhavé, ale jejich odsouhlasením jste vázán Vy i autoškola. To ovšem neplatí, pokud by se jednalo o takové ustanovení, které je dle Občanského zákoníku neplatné, např. z důvodu rozporu s dobrými mravy. Případnou neplatnost některých ustanovení a rozpor s dobrými mravy bude ale těžké uplatnit u provozovatele autoškoly, který si podmínky takto nastavil.
Tato autoškola vylučuje možnost odstoupení od smlouvy, která je spojena s finančním vyrovnáním jinak, nežli do 14 dní. Toho jste si sice mohl všimnout, ale s ohledem na rozsah obchodních podmínek a jejich složitost toto běžný spotřebitel nerozklíčuje, i kdyby si obchodní podmínky poctivě přečetl.
Vrácení peněz by bylo najisto možné, pokud byste prokázal tzv. porušení smlouvy podstatným způsobem (§ 2002 Obč.Z). Pak je naplněn zákonný důvod k odstoupení od smlouvy.
K postupu na webu, na který se dotazujete:
Vystavení převodky a vrácení dokladů je upraveno zákonem č. 247/2000 Sb., zejm. v § 30 odst. 2.
Pokud jde o vrácení peněz: většina provozovatelů autoškol tak postupuje, aniž by toto měli upraveno v nějakých obchodních podmínkách. Považují to prostě za souladné s dobrými mravy. Autory této pasáže na webu Autoškolského ombudsmana nenapadlo, že by tomu mohlo být jinak. Bereme to jako podnět k úpravě textu.
Otázka 2: A jaký způsob obrany před tímto jednáním doporučujete, případně, zda bylo již vydáno nějaké soudní rozhodnutí v obdobném případu?
Existuje rozsudek na vrácení bezdůvodného obohacení z důvodu porušení smlouvy podstatným způsobem nesplněním toho, co autoškola inzerovala. Rozsudek přikládáme ke stažení.
Ve Vašem případě by bylo možné nejprve využít platformu pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při ČOI. To je konečně uvedeno i v Obchodních podmínkách Autoškoly NOBE v bodu 6.1.5. Tento proces je pro spotřebitele zdarma.
ČOI by se mohla zabývat souladem Obchodních podmínek s požadavky na ochranu spotřebitele, např. zda neobsahují např. tzv. „zneužívající ujednání“, či klamavou obchodní praktiku.
Výňatek ze zákonů najdete v příloze ke stažení.
Pokud neuspějete, můžete využít právní pomoc advokáta. Ten Vám pomůže s žalobou. Zde může
přicházet v úvahu žaloba na vydání bezdůvodného obohacení.
Ještě k nabídce na webu:
55 denní kurz: plusy: vše jako u 90 denního kurzu, efektivní tempo výuky, flexibilní plánování jízd, časový beck-up jízd, mínus: velká tlačenka
K intenzitě jízd a možnosti plánování: pokud Vám autoškola nabídla jízdy 2x týdně, je povinna to dodržet. Jinak by se mohlo jednat o porušení smlouvy. Je otázku, zda máte dostatečně zdokumentováno, že jste se chtěl přihlásit a nebylo Vám vyhověno. To je důležité pro další postup.
Je otázkou, zda běžný spotřebitel - laik, neznalý názvosloví, je schopen rozklíčovat z reklamy na webu, že délka kurzu, ať již jakéhokoli, když je nadepsáno „Počet dní udává délku praktického výcviku“ neznamená, že je to od přihlášení do kurzu do jeho skončení. To se každý dozví právě až v Obchodních podmínkách, pokud si je přečte. I toto by mohla ČOI vyhodnotit, zda je to v souladu se zákonem na ochranu spotřebitele, konkrétně s § 5, jakožto „klamavá obchodní praktika“.