Dobrý den,
do autoškoly nobe jsem se přihlásil už minulý rok v červnu. Hodiny teorie, které jsou potřebné pro jízdy byly dostupné až v půlce srpna. Následně jsem čekal přes 2 měsíce na přiřazení instruktora praktického výcviku, kterého mně údajně měli přiřadit do 14 dnů. K praktickým jízdám vůbec nedošlo, mám za sebou pouze teoretickou výuku. Kvůli době tohoto čekání jsem musel výcvik pozastavit, jelikož jsem nechtěl, ať mně následně jízdy a závěrečné zkoušky zasahují do maturity. Ovšem po maturitě už nebudu mít důvod dojíždět do Ostravy a chtěl bych přestoupit do autoškoly v blízkosti mého bydliště. Autoškola však odmítá vrátit poměrnou část peněz a odkazují se na jejich obchodní podmínky. Zajímá mě, zda mají povinnost vrátit peníze. Do přílohy přikládám mou poslední konverzaci s autoškolou.
Děkuji za odpověď.
Reakce
https://www.autoskolsky-ombudsman.cz/poradna_detail.php?id=4920
Vážený tazateli,
obvyklou praxí v autoškolách při nevyčerpání části služby a předčasném ukončení výuky a výcviku podle § 30 odst. 2 zákona č. 247/2000 Sb. je takový postup, že autoškola vrátí poměrnou část kurzovného a případně si naúčtuje nějaký poplatek. Říká se tomu různě – manipulační poplatek, stornopoplatek apod.
Uvedeným zákonem se řídí vztahy mezi žadatelem a provozovatelem autoškoly co se týče podmínek výuky a výcviku tímto zákonem upravených. Tyto podmínky (např. minimální počet hodin) je nezbytné dodržet.
Další podmínky v obecné rovině ve vztahu spotřebitel x podnikatel upravuje Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. To jsou např. informační povinnosti a další.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-634#f1469593
Vztahy neřešené těmito veřejnoprávními normami si může žadatel s autoškolou upravit smluvně. To v obecné rovině upraveno Občanským zákoníkem.
V současné době analyzujeme, zda lze postup podle § 30 odst. 2 zákona č. 247/2000 Sb. podřadit pod odstoupení od smlouvy podle § 2001 a násl. občanského zákoníku nebo výpověď smlouvy podle § 1998 a násl.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#f4585309
Potíž je v tom, že v obou případech lze odstoupit / vypovědět pouze tehdy, „ujednají si to strany nebo stanoví-li tak zákon“.
Autoškola, kterou jste si zvolil, má dobře vypracovány podmínky pro objednání služby prostřednictvím komunikace na dálku, a to včetně práva na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy.
Další možnost odstoupení od smlouvy je v rámci reklamace podle článku 5 obchodních podmínek. Jiná možnost není smluvně upravena.
Autoškolský ombudsman nemůže hodnotit proč je přístup této autoškoly takový jaký je. Tato autoškola nastavila takto tvrdé obchodní podmínky. Při objednávání kurzu musíte v jednom kroku zaškrtnout „Souhlasím s obchodními podmínkami, více zde.“ Pokud toto zaškrtnete, znamená to, že souhlasíte a nezkoumá se, zda jste podmínky skutečně četl. Pokud jste zaškrtl, musíte se jimi řídit. Byl to projev Vaší svobodné vůle.
Běžný spotřebitel je zvyklý při objednávce nějakého zboží zaškrtnout a nečít. Je to proto, že zboží může do 14 dní vrátit. Zde se jedná o smlouvu na rok za nemalý peníz. Právě porto je třeba být obezřetný a vše si prostudovat.
Obáváme se, že krajský úřad nepomůže, protože ten je kompetentní na plnění podmínek zákona č. 247/2000 Sb. ČOI pak na problematiku spotřebitelskou. Musel byste ale najít nějaké závažné porušení spotřebitelského zákona. Dále by Vám s Vámi zmiňovaným bezdůvodným obohacením mohl pomoci případně soud.