Odmítání vrátit peníze při přestupu do jiné autoškoly

Reagovat
Odmítání vrátit peníze při přestupu do jiné autoškoly

Dobrý den, obracím se sem se svou zkušeností s autoškolou NOBE v Brně. Podle dotazů ve vláknu nejsem jediná s touto zkušeností a budu ráda, když se o stejnou negativní zkušenost a třeba i výsledek sportu podělí i ostatní.

Do autoškoly jsem se přihlásila na základě pozitivní zkušenosti manžela s kondičními jízdami. Až po zaplacení kurzu, na tzv. Úvodní hodině jsme se dozvěděla, že je u této autoškoly velmi dlouhá čekací doba na přidělení instruktora jízd. V průběhu teorie z autoškoly navíc odešli dva instruktoři, což pro mě byl další signál, že tady asi něco nebude v pořádku. Rozhodla jsem se proto, že si najdu jinou autoškolu a přestoupím. O přestupu jsem se bavila s majitelkou autoškoly, kterou jsem si vybrala pro přestup. Uklidnila mě, že to nebude problém, že mi autoškola přestup musí umožnit na základě § 30 odst. 2 zákona č. 247/2000 Sb.. Těšila jsem se, že konečně začnu s jízdami. Realita je bohužel jiná. V AŠ NOBE mi řekli, že mi dokumenty samozřejmě vrátí, ALE peníze mi nevrátí. Odvolávají se na obchodní podmínky, se kterými jsem souhlasila při přihlášení se na kurz přes webové stránky. Konkrétně na tuto větu

"6.1.3 Pokud Spotřebitel odstoupí od Smlouvy, je Poskytovatel povinen bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů ode dne, kdy mu došlo příslušné oznámení o odstoupení od Smlouvy, všechny platby, které od Spotřebitele obdržel, vrátit. Pro vrácení plateb Poskytovatel použije stejný platební prostředek, který Spotřebitel použil pro provedení počáteční transakce"

Na základě informací od jiných nespokojených klientů, kteří se obrátili s prosbou o radu zde, jsem kontaktovala Asociaci autoškol a čekám momentálně na odpověď, zda mám vůbec šanci tento spor s AŠ NOBE vyhrát a peníze získat zpět. Celou situaci jsem řešila také se kamarádkou právničkou, která v obchodních podmínkách AŠ NOBE našla několik nesrovnalostí, které by se daly napadnout, avšak s nejistým výsledkem. Stojím tedy nyní před rozhodnutím, zda se do sporu pustit, novou autoškolu zaplatit a riskovat, že mi AŠ NOBE peníze nevrátí a budu tak mít autoškolu jednou tak dražší.

Jsem znechucena z přístupu AŠ NOBE, který je v rozporu s dobrými mravy a všem, kteří toto čtou, doporučuju vyhnout se této "nejlépe hodnocené autoškole v ČR" obloukem. I když věřím, že zde pracují schopní instruktoři a jízdy mohou probíhat na dobré úrovni, přístup managementu ke klientovi je za hranou slušného chování.

Budu ráda za zkušenosti a tipy, co můžu ještě dělat.



Reakce

Odpověď na Váš dotaz není jednoduchá.
Problém č. 1: Přidělení učitele
Na webu Autoškoly NOBE, kterou zmiňujete, Vám slibují „efektivní tempo výuky“ a „flexibilní plánování jízd“, aniž by bylo upřesněno, co tím je myšleno. Po kliknutí na „Přihlásit“ musíte souhlasit s Obchodními podmínkami. Tam najdete podrobnosti o průběhu kurzu.
Z Vašeho vylíčení není patrné, jaký kurz jste zvolila. V reklamě na webu je napsáno: „My nabízíme několik časově garantovaných kurzů rozdělených na základě délky výcviku.“. Jenže pořád není úplně zřejmé, odkdy onen počet slibovaných dní začíná. Jestli od přihlášení nebo od začátku jízd. Zdálo by se, že od začátku jízd. Ovšem taková informace by měla být někde srozumitelně uvedena, aby se zákazník mohl kvalifikovaně rozhodnout o koupi služby. Pokud tomu tak není a pokud by tedy nebylo jasné, že doba XX dní je celková od přihlášení do ukončení, potom by se zákazník ke koupi služby nerozhodl. To má pak důsledky na právo zákazníka odstoupit od smlouvy.

Problém č. 2: domlouvání jízd
Pokud jde o domlouvání jízd, pamatuje na to článek 2.4.4 Obchodních podmínek takto: „Po přidělení učitele dle předchozí věty od Poskytovatele je Objednatel povinen realizovat praktický výcvik dle termínů stanovených Poskytovatelem s přihlédnutím k preferencím Objednatele.“. Zdá se, že Vám učitel jízdy přidělen vůbec nebyl.

Problém č. 3: délka kurzu
V obchodních podmínkách je dále uvedeno v čl. 2.4.8. „Poskytovatel se zavazuje umožnit Objednateli ukončení sjednaného kurzu v časovém limitu uvedeném u daného typu kurzu výše v Obchodních podmínkách.“. Takže by bylo třeba tohoto práva využít a na splnění časového limitu trvat. Jinak by se mohlo za předpokladu, že Vy vše dodržíte, jednat ze strany poskytovatele o porušení smlouvy, možná i podstatné.

Problém č. 4: odstoupení od smlouvy
V případě podstatného porušení smlouvy na to pamatuje Občanský zákoník v § 2002 takto: „(1) Poruší-li strana smlouvu podstatným způsobem, může druhá strana bez zbytečného odkladu od smlouvy odstoupit. Podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala; v ostatních případech se má za to, že porušení podstatné není.“.
Jinak řečeno, pokud byste smlouvu neuzavřela, kdybyste předvídala to, že časový limit kurzu nebude splněn a budete tak dlouho čekat na přidělení učitele, pak by o podstatné porušení mohlo jít. Ale k takovému závěru nejme kompetentní.
Pokud jde o Vámi zmiňovaný čl. 6.1.3 Obchodních podmínek, tak to se vše vztahuje k odstoupení od smlouvy dle čl. 6.1.1, tedy do 14 dní od uzavření smlouvy. Tvrzení v čl. 6.1.1. „Po uplynutí této lhůty již spotřebitel nemůže od Smlouvy odstoupit či ji jinak jednostranně ukončit, pokud obchodní podmínky nestanoví v konkrétním případě jinak.“ Se váže na čl. 5 „Reklamace“. Vaším právem je reklamovat poskytování služby a za podmínek čl. 5.1.1 „V případě, že není možné vadu plnění odstranit a tato představuje překážku řádného využití Služby, tak může Objednatel odstoupit od Smlouvy, anebo žádat přiměřenou slevu z Odměny.“ máte právo od smlouvy odstoupit.