Závěrečná jízda

Reagovat
Závěrečná jízda

Dobrý den, syn dělá v Brně ŘP na sk. B. Při první zkušební jízdě měl mj. couvat do šikmého stání, na konci mu řekl komisař, že to prý přetočil moc, a neprošel. Pak ještě syn říkal, že na závěr jízdy měl auto zaparkovat do příčného stání v obousměrné komunikaci na straně opačné, než byl jeho směr jízdy, a to couváním, kdy prý byl nucen (nevím,zda komisařem nebo majitelem AŠ) si najet čelně do protisměrného pruhu, což se mu moc nechtělo, ale to nevím, jestli byla závada. Každopádně jsme se s kolegy-řidiči shodli, že situaci bychom řešili buď najetím na parkovací místo popředu nebo otočením vozidla na příhodném místě do protisměru a potom zacouváním ze svého pruhu.
Při druhém pokusu vyjížděl z vedlejší komunikace na hlavní směrem doprava, prakticky hned na začátku zkoušky. Byl hustý provoz a snažil se využít mezery v proudu vozidel na hlavní, jenže při odbočovacím manévru prý přejel levým předním kolem plnou středovou čáru a komisař skončil zkoušku hned, tj. odhaduji do 5 minut. V protisměru údajně v době spáchaného přestupku nic nejelo.
Instruovala jsem ho, aby si požádal o kopii záznamu nebo si ho aspoň vyfotil na mobil, ale prý žádný nebyl sepsán a předložen mu k podpisu.
Náhledem na diskuse je zřejmé, že komisaři v Brně jsou dlouhodobě kritizováni za přísnost hraničící s buzerací a je doporučeno dělat ŘP v okolí. Vyžádala jsem u ODSČ MgMB kopie záznamů o obou zkouškách syna jeho jménem a jsem zvědavá, co se dočtu. Zajímalo by mě ale už v této fázi, zda je dle Vašeho názoru možno ukončit zkoušku za nebodovaný přestupek a zda přílišné přetočení při parkování je rovněž tak zásadní pochybení, když spousty letitých řidičů parkují na několikrát zcela běžně. Jsem odhodlána věc nenechat být a případně i medializovat, protože problém je zjevně dlouhodobý a obecný.
Děkuji za názor.



Reakce

Vážená tazatelko,
pokud žadatel o řidičské oprávnění s hodnocením zkušebního komisaře nesouhlasí, cítí se poškozen, a má za to, že disponuje požadovanými znalostmi a dovednostmi v řízení motorových vozidel, tak jak vyžaduje platná legislativa, pak se může se svou námitkou na výrok zkušebního komisaře obrátit na Ministerstvo dopravy, které je orgánem státního dozoru nad zkušebními komisaři.
Žadatel o řidičské oprávnění musí při zkoušce z praktické jízdy v první i druhé části zkoušky prokázat potřebné znalosti a dovednosti, které musí zkušební komisař prověřit. Potřebné informace naleznete v ustanovení § 19 prováděcí vyhlášky č.167/2002 Sb., zákona č.247/2000 Sb., které zahrnuje i hodnocení zkoušky z praktické jízdy. Z tohoto ustanovení je zřejmé, že hodnocení stupněm „prospěl“ nebo „neprospěl“ není vázáno na stav, zda se žadatel dopustí přestupku či nikoliv. Je známo mnoho případů, kdy žadatel při zkoušce nespáchal jediný přestupek, přesto byl hodnocen stupněm neprospěl. Žadatel musí prokázat všechny zákonem požadované znalosti a dovednosti. Mimo jiné vjetí do křižovatky a její bezpečné projetí, přizpůsobení rychlosti vozidla při odbočování vlevo a vpravo, couvání vlevo i vpravo.

 
 


Vážená tazatelko,

objektivně posoudit hodnocení zkoušky lze až na základě Záznamu o zkoušce z praktické jízdy. Proto bude třeba vyčkat na jejich zaslání.