Dobre rano, prosim o radu.. Syn 17let zacal na zacatku leta delat autoskolu. Vybral si autoskolu Nobe, jelikoz nabizi 55 denni kurz. Zaregistroval se, ihned jsme uhradili castku. Mel uvitaci hodinu, tam mu jiz bylo sdeleno, ze nyni bude cca 14dni cekat na zahajeni kurzu.. Behem dvou tydnu mel hotovou teorii, zdravovedu i techniku.. A nastalo dlouhe cekani k jizdam, po cca 3 tydnech jsme kontaktovali autoskolu, kde nam bylo odpověděno, ze musi pockat. Po 5ti tydnech stejny stav.. Samozrejme zname pubertaky, vse hned. Takze zacal syn zjistovat, ze muze přestoupit do jine autoskoly, precetl i nejake recenze (ano, vime pozde) kde pisi, ze Nobe ma silene cekacky, skvelou reklamu.. Zajistil si novou autoskolu, zazadal si o prestupni listek a dokumenty.. Kdyz se ptal, jak to bude se zbytkem penez, tak se mu ozve manager… Po skoro trech tydnech, kdy tedy do autoskoly i psal, ze by rad info.. mu bylo dnes odpovezeno, ze na odstoupeni od smlouvy mel 14dni.. Co jsem nasla na netu, tak vsude je psano, ze dostane nejake penale, ale nejaka cast nam vracena bude. Co mi prosim poradite Vy..? Nechci to jen tak nechat.. 20.000,- je 20.000,- samozrejme po nich nechci celou castku, ale prijde mi to velmi nefer jednani. Velmi dekuji Hejdová Veronika
Reakce
Vážená tazatelko,
Váš syn není plnoletý. Je otázkou, kdo ho přihlašoval do autoškoly a jakou formou, zda byl způsobilý takovou smlouvu sjednat. Patrně jste se přihlásili tzv. „prostředky komunikace na dálku“. Na začátku bylo třeba odsouhlasit Obchodní podmínky. Ty jsou sice poněkud zdlouhavé, ale jejich odsouhlasením jste pak vázáni. To ovšem neplatí, pokud by se jednalo o takové ustanovení, které je dle Občanského zákoníku neplatné, např. z důvodu rozporu s dobrými mravy. Případnou neplatnost některých ustanovení a rozpor s dobrými mravy bude ale těžké uplatnit u provozovatele autoškoly, který si podmínky takto nastavil.
Tato autoškola vylučuje možnost odstoupení od smlouvy, která je spojena s finančním vyrovnáním jinak, nežli do 14 dní. Toho jste si sice mohl všimnout, ale s ohledem na rozsah obchodních podmínek a jejich složitost toto běžný spotřebitel nerozklíčuje, i kdyby si obchodní podmínky poctivě přečetl.
Vrácení peněz by bylo najisto možné, pokud byste prokázali tzv. porušení smlouvy podstatným způsobem (§ 2002 Obč.Z). Pak je naplněn zákonný důvod k odstoupení od smlouvy. To by bylo např. nedodržení rozsahu a intenzity jízd. Existuje rozsudek na vrácení bezdůvodného obohacení z důvodu porušení smlouvy podstatným způsobem nesplněním toho, co autoškola inzerovala. Rozsudek přikládáme ke stažení.
Pokud jde o vrácení peněz: většina provozovatelů autoškol tak postupuje, aniž by toto měli upraveno v nějakých obchodních podmínkách. Považují to prostě za souladné s dobrými mravy.
Ve Vašem případě by bylo možné nejprve využít platformu pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při ČOI. To je konečně uvedeno i v Obchodních podmínkách Autoškoly NOBE v bodu 6.1.5. Tento proces je pro spotřebitele zdarma.
ČOI by se mohla zabývat souladem Obchodních podmínek s požadavky na ochranu spotřebitele, např. zda neobsahují např. tzv. „zneužívající ujednání“, či klamavou obchodní praktiku.
Výňatek ze zákonů najdete v příloze ke stažení.
Pokud neuspějete, můžete využít právní pomoc advokáta. Ten Vám pomůže s žalobou. Zde může
přicházet v úvahu žaloba na vydání bezdůvodného obohacení.
Ještě k nabídce na webu:
55 denní kurz: plusy: vše jako u 90 denního kurzu, efektivní tempo výuky, flexibilní plánování jízd, časový beck-up jízd, mínus: velká tlačenka
K intenzitě jízd a možnosti plánování: pokud Vám autoškola nabídla jízdy 2x týdně, je povinna to dodržet. Jinak by se mohlo jednat o porušení smlouvy. Je otázku, zda máte dostatečně zdokumentováno, že jste se chtěl přihlásit a nebylo Vám vyhověno. To je důležité pro další postup.
Je otázkou, zda běžný spotřebitel - laik, neznalý názvosloví, je schopen rozklíčovat z reklamy na webu, že délka kurzu, ať již jakéhokoli, když je nadepsáno „Počet dní udává délku praktického výcviku“ neznamená, že je to od přihlášení do kurzu do jeho skončení. To se každý dozví právě až v Obchodních podmínkách, pokud si je přečte. I toto by mohla ČOI vyhodnotit, zda je to v souladu se zákonem na ochranu spotřebitele, konkrétně s § 5, tedy zda to náhodou není tzv. „klamavá obchodní praktika“.